středa 19. dubna 2017

Vizualizace

"Vizualizace, to je jako skok na vidle!" pronesl kdysi vážený kolega Ondřej Fous. Často si na to vzpomenu.
Zahrada je proces. Na rozdíl od architektury, která je v ideálním stavu na začátku své existence. Počin zahradní architektury doceníte teprve v horizontu let, desítek, ve vyjímečných případech i stovek. Když prodáváme něco my, je to idea. Je to víra v to, že jsme dobře porozuměli nejen vašemu přání, ale i dalším specifikům místa.  Vy si nekupujete hotovou věc, vy si kupujete víru. Pocit, že Vám někdo rozumí. Málo kdo to ale ví. 
Když lupení, nebo zelí v širším slova smyslu se nám podaří spárovat s architektonickým rámcem, je efekt relativně brzký. Když kytce koupíte dobrý květináč, uděláte z ní krasavici, byť by to byla růžičková kapusta. Takhle to v malých prostorách funguje.


Otázka zůstává, jak takovou věc prezentovat. Dnes už jste všichni zvyklý na 3D. Někdy váhám, co je realita a kde šikovný IŤák. Nedávno se mi dostala do rukou studie z architektonického atelieru, taková vizualizace malého atria, jakéhosi centra reprodukční medicíny. Několika patrová budova s malým temným atriem uprostřed. Vizualizace však byla notně prosluněná s typickou stepní vegetací. Ano, sexy to opravdu bylo.


Nebo se mi stává, že si někdo koupí dům, nebo přízemní byt s malou zahrádkou a ukáže mi "haluozovizualizaci" z promo materiálu, který dostal, když si nemovitost kupoval od developera a řekne mi, že by to chtěl taky tak a ono je to ze subtropů.... Tím si nijak nechci utahovat ze zákazníků, jen vyjadřuji fakt, jak mocná vizualizace je. Je to obdobné, jako všechny ty nové adresy,  třeba .... Na výsluní,  Jižní stráň, U rybníčku, U lesa, V třešňovce, atp. Jsou to většinově satelity  v  polích, v příměstské kaši, kde už žádné rybníčky, lesíky a třešňovky nejsou a používají se v lepších případech pomístní názvy, už dávno přepsané krajiny, nebo jde o čistý marketing.  Když to jen jde, tak abstrahuji věci tak, aby k Vám  mluvila spíš hmota a uspořádání prostoru a  vy o tom také  trochu přemýšleli.  Aby jste se nato nedívali jen jako na obrázek,  kde si jen kladete otázku, jestli se mi ten obrázek líbí, nebo ne. 




Žádné komentáře:

Okomentovat